psychoterapia
Psychoterapia – zapoznaj się zasadami pierwszych konsultacji

Skoro jesteś na tej stronie, to pewnie zaczynasz swoją przygodę z psychoterapią. Najczęściej w takiej sytuacji nie wiemy jak może ona wyglądać i czego po niej oczekiwać. Poniższy tekst ma na celu oswojenie nas z zasadami pierwszych konsultacji.

Więcej „Psychoterapia – zapoznaj się zasadami pierwszych konsultacji”

seks antydepresanty
Antydepresanty a seks – jak sobie radzić?

Antydepresanty mają znaczący, najczęściej negatywny wpływ na funkcjonowanie i sferę seksualną człowieka. Schody zaczynają się już na samym początku. Coś co dawniej było przyjemnością i zabawą stało się problemem nie do przeskoczenia. Brak ochoty ze względu na spadek libido, trudności w utrzymaniu podniecenia, a także bardzo często brak możliwości osiągnięcia orgazmu powoduje poczucie wstydu i bezradności. Frustracja narasta, partner/partnerka/partnerzy nie rozumie/ją co się dzieje. W głowach drugich stron zaczyna pojawiać się tysiące myśli, wątpliwości dotyczących atrakcyjności, przeważają niezręczne rozmowy, bo jak wytłumaczyć, że „to nie Twoja wina”?. Więcej „Antydepresanty a seks – jak sobie radzić?”

ból przewlekły
Czego nie mówić osobie żyjącej z przewlekłym bólem

Każdy z nas wie co to ból. W momencie zachorowania lub urazu czujemy ból ostry. To ból mijający, będący ważnym sygnałem z ciała ale do opanowania. Są jednak wśród nas osoby, u których ból stał się cieniem na codziennym życiu. Ból przewlekły i uporczywy. Czego nie powinniśmy mówić osobie żyjącej z nieprzemijającym bólem, jeśli chcemy ją wspierać, a nie dokładać cierpienia? Więcej „Czego nie mówić osobie żyjącej z przewlekłym bólem”

uzależnienie od miłości
Uzależnienie od miłości

Dawno, dawno temu, a może nie tak dawno, bo w 1985 roku, psychoterapeutka Robin Norwood w swojej książce ,,Kobiety, które kochają za bardzo”, przyrównała uzależnienie od miłości do uzależnienia od alkoholu, uwalniając tym wiele osób, wyczerpanych regulowaniem swoich emocji nałogową miłością. Pisała o ,,kochaniu za bardzo” jako chorobie postępującej, mogącej doprowadzić do śmierci, a na pewno powodującej dolegliwości fizyczne i pogłębiający się rozpad życia. Kiedy jesteśmy uzależnieni i czy możliwe jest wyzdrowienie? Więcej „Uzależnienie od miłości”

tokofobia
Tokofobia – kiedy lęk zabiera marzenia o dziecku

Co raz częściej plany dotyczące powiększenia rodziny odkładamy na później, chcemy się lepiej przygotować do roli matki i ojca, znaleźć odpowiednią osobę, rozwijać zawodowo czy spełnić marzenia. Jednak bywa i tak, że pomimo ogromnej chęci do zostania rodzicem coś nas przed tym powstrzymuje. Może to być lęk dotyczący zajścia w ciążę, a może bardzo boimy sie porodu czy wizja rodzicielstwa bardzo nas przeraża. Więcej „Tokofobia – kiedy lęk zabiera marzenia o dziecku”

złość chorego
Zrozumieć złość chorego

Jako zdrowi ludzie, dążymy do zaspokojenia każdej potrzeby, a trudność na drodze do jej spełnienia, rodzi frustrację. Jeśli trwamy w frustracji, wzrasta w nas złość. Poniższy tekst będzie o złości chorego, którego frustracja wydłuża się z powodu bólu, ograniczeń fizycznych, zależności.

Więcej „Zrozumieć złość chorego”

potrzeby
Nasze potrzeby się nie starzeją

Ze śmiałością napiszę, że znana nam wszystkim jest piramida potrzeb Maslova. Warto zauważyć – nie ma ona przedziału wiekowego, do którego jest kierowana. Nasze życie ulega nieustannym zmianom, które napędza upływający czas, wymagający od nas przyjęcia nowych ról, zmierzenia się z nowymi sytuacjami. Czas wpływa na zmiany w życiu, wyglądzie, sposobie przeżywania świata. To co jednak jest stałe to nasze potrzeby. Możemy nie mieć wystarczająco sił lub możliwości aby samemu je zaspokoić, ale z wiekiem, nie przestajemy ich czuć. Więcej „Nasze potrzeby się nie starzeją”