zwolnienie lekarskie z tytułu depresji
Zwolnienie lekarskie z tytułu depresji – czy każdy pacjent je otrzyma?

Kwestie związane z pozyskaniem czasowego zwolnienia lekarskiego od psychiatry wywołują wiele wątpliwości zarówno u pracowników, jak i u pracodawców. Są one jednak nieuzasadnione. L4 wydawane przez lekarza chorób psychicznych ma bowiem jednakową moc i działanie, jak to uzyskane od innych specjalistów. Zwolnienie lekarskie z tytułu depresji przysługuje osobom, u których stwierdzono zaburzenia i schorzenia psychiczne. Jednocześnie ich stan nie pozwala im na kontynuowanie obowiązków zawodowych. Nieleczone i długotrwałe choroby psychiczne mogą doprowadzić do problemów psychosomatycznych i dolegliwości fizycznych. Z tego względu nie warto zwlekać z wizytą u specjalisty. Zwolnienie od lekarza nie zawsze jest wystawiane, jednak jeżeli zachodzi taka potrzeba, lekarz decyduje o czasowej niezdolności pracownika do pracy. Czasami to jedyne wyjście, by umożliwić pacjentowi powrót do pełni sił. Zwłaszcza jeżeli cierpi on z powodu obniżonego nastroju, konsekwencji mobbingu czy zespołu stresu pourazowego. To bowiem główne schorzenia wynikające bezpośrednio z wykonywanego zawodu.

Więcej „Zwolnienie lekarskie z tytułu depresji – czy każdy pacjent je otrzyma?”

zespół stresu pourazowego
Zespół stresu pourazowego – przyczyny i leczenie

Zespół stresu pourazowego (PTSD) dotyczy osób, które stały się ofiarami różnego rodzaju traumatycznych przeżyć. To nie tylko weterani wojenni, żołnierze, świadkowie katastrof, uczestnicy wypadków czy ofiary gwałtów lub napaści. Traumą dla każdego z nas okazuje się bowiem co innego. Nawet pozornie niegroźne zdarzenie może spowodować wystąpienie trwałego urazu oraz zaburzeń w psychice pacjenta. PTSD znane jest badaczom od wielu lat. Cierpią na nie ludzie w różnym wieku, każdej narodowości, religii czy kręgu kulturowego. Statystycznie częściej na wystąpienie zaburzenia narażone są kobiety niż mężczyźni. Ryzyko rozwoju zespołu stresu pourazowego u pacjentek jest dwukrotnie wyższe niż u pacjentów.

Więcej „Zespół stresu pourazowego – przyczyny i leczenie”

problemy seksuologiczne par
Problemy seksuologiczne par – kiedy warto skorzystać z terapii?

Trudności, jakie występują w relacji partnerskiej, mogą wynikać zarówno z problemów istniejących bezpośrednio w związku, jak i indywidualnych przyczyn biologicznych lub psychologicznych. Mogą mieć ponadto związek z nieprawidłowościami hormonalnymi lub przebiegiem innych schorzeń przewlekłych. Problemy seksuologiczne par znacznie częściej dotykają te osoby, które zmagają się dodatkowo z innymi zaburzeniami psychologiczno-psychiatrycznymi. Choroby afektywne, zaburzenia psychotyczne, uzależnienia, zaburzenia osobowości i adaptacyjne prowadzą do powstania patologicznych zmian w relacjach interpersonalnych z innymi ludźmi. Może dojść do nich również w stosunku do partnera seksualnego.

Więcej „Problemy seksuologiczne par – kiedy warto skorzystać z terapii?”

jak pomóc osobie z depresją
Jak pomóc osobie z depresją – mój bliski ma depresję

Chory na depresję nigdy nie powinien usłyszeć skierowanych w stosunku do siebie pustych i utrwalonych, stereotypowych frazesów. „Weź się w garść!”, „Nie masz powodów do smutku!”, „Nie histeryzuj!” – to jednak nadal częste słowa, których wypowiedzenie rani osoby chore i powoduje wzmożone odczucie cierpienia. Depresja to nie psychiczny wymysł pacjenta. Może on odczuwać nawet nieuzasadniony smutek czy lęk. Bliscy powinni natomiast dołożyć starań, by dowiedzieć się, jak pomóc osobie z depresją w sposób pozytywnie wspierający. Wywieranie presji na chorym z całą pewnością nie pomaga, może wręcz przynieść odwrotny skutek. Zamknięci w sobie pacjenci z depresją jeszcze mocniej się dystansują, frustrują z powodu poczucia niezrozumienia i osamotnienia.

Więcej „Jak pomóc osobie z depresją – mój bliski ma depresję”

jak rozpoznać zaburzenia osobowości
Jak rozpoznać zaburzenia osobowości?

Zaburzenia osobowości znacznie różnią się od wszelkich innych zaburzeń i schorzeń opisywanych w klasyfikacjach psychiatrycznych. Mają charakter stały, nie pojawiają się jedynie okresowo pod wpływem czynników zewnętrznych czy wewnętrznych. Problemy te są złożone głównie ze względu na fakt, że dotyczą zaburzonej struktury osobowości człowieka. W związku z tym wpływają na patologie i występowanie konsekwencji w niemal wszystkich dziedzinach życia pacjenta. Jak rozpoznać zaburzenia osobowości i je leczyć wie wyłącznie specjalista.

Więcej „Jak rozpoznać zaburzenia osobowości?”

psychoterapia dla pary
Psychoterapia dla pary – kiedy jest pomocna?

Życie w związku z drugim człowiekiem stwarza wiele okazji do radości i zmartwień. Dzieląc swoje osobiste przeżycia z najbliższą osobą, wcześniej czy później napotyka się pewne trudności, popada w konflikty, które z czasem mogą być coraz trudniejsze do rozwiązania. Psychoterapia dla pary umożliwia omówienie problematycznych kwestii na neutralnym gruncie dla obu stron związku. Wsparcie doświadczonego, bezstronnego i obiektywnego specjalisty pomaga szybko i skutecznie rozwiązać wiele konfliktów. Para musi jednak odczuwać chęć wzajemnego zrozumienia. Inaczej zwykle partnerzy nie decydują się na pomoc osób z zewnątrz.

Więcej „Psychoterapia dla pary – kiedy jest pomocna?”

ile trwa psychoterapia
Ile trwa psychoterapia – jak długo pacjent zdrowieje?

Zanim po raz pierwszy pacjent przekroczy próg gabinetu psychoterapeutycznego, w jego głowie rodzi się i pojawia wiele wątpliwości. Ich następstwem są zaś różnorodne pytania, na które odpowiedzi w pierwszej kolejności szuka się zwykle w sieci. Najczęściej pacjenci chcą się dowiedzieć, na czym polega i ile trwa psychoterapia oraz jak wybrać odpowiedniego psychoterapeutę. Brak rzetelnych odpowiedzi na te pytania może prowadzić do zwątpienia i porzucenia myśli o rozpoczęciu leczenia psychoterapeutycznego. Warto zatem zgłębić temat, korzystając wyłącznie z naukowych źródeł informacji.

Więcej „Ile trwa psychoterapia – jak długo pacjent zdrowieje?”

zaburzenia lękowe
Zaburzenia lękowe – przyczyny, objawy i leczenie

Strach jest nieodłącznym towarzyszem naszego życia. Niejednokrotnie jednak przejmuje nad nim kontrolę. Odczuwamy go zwykle przed czymś nieznanym, nieokreślonym, bywa zatem nieuzasadniony i nieadekwatny. Z tego względu trudniej nam nad nim zapanować niż np. nad bardziej racjonalnym strachem. Nie zmienia to jednak faktu, że choć to odczucie nie należy do przyjemnych, stanowi naturalny stan emocjonalny, pojawiający się w życiu każdego człowieka. Czasami przybiera jednak patologiczną formę i przemienia się w niebezpieczne dla zdrowia psychicznego zaburzenia lękowe.

Więcej „Zaburzenia lękowe – przyczyny, objawy i leczenie”

rodzaje zaburzeń psychicznych
Rodzaje zaburzeń psychicznych – z jakimi objawami zgłosić się do lekarza?

Różnorodne zaburzenia psychiczne dotykają corocznie nawet ponad miliona Polaków. Są związane z prowadzonym trybem życia, wynikają z presji, stresu, załamania nerwowego, rozwoju technologicznego i wielu innych czynników. Różne rodzaje zaburzeń psychicznych prowadzą również do podejmowania coraz liczniejszych prób samobójczych, również przez osoby młode. Ostateczne kroki podejmowane są przez chorych głównie z powodu depresji lub zaburzeń lękowych. Dane są alarmujące, z tego względu należy przystępować do profilaktyki i edukacji pacjentów w zakresie higieny własnego zdrowia psychicznego.

Więcej „Rodzaje zaburzeń psychicznych – z jakimi objawami zgłosić się do lekarza?”

psychoterapia w depresji
Psychoterapia w depresji – dostępne formy pomocy

Depresja jest ciężkim zaburzeniem nastroju, co oznacza, że zwykle uniemożliwia pacjentom normalne funkcjonowanie zarówno w sferze psychicznej, jak i fizycznej. Wymaga złożonych oddziaływań terapeutycznych, co stanowi główną metodę jej leczenia. Psychoterapia w depresji stanowi klucz do zrozumienia zarówno potrzeb osoby chorej, jak i jej trudności. Wyzwania, stojące przed terapeutą i pacjentem pokonuje się stopniowo, wdrażając do terapii odpowiednie metody, wywodzące się z poszczególnych nurtów terapeutycznych. Proces leczenia przebiega różnorodnie, zależnie od stanu zdrowia chorego i jego indywidualnych predyspozycji.

Więcej „Psychoterapia w depresji – dostępne formy pomocy”